Förståelse av kvalitet i elevers multimodala texter

 Literacyforskare har under de två senaste decennierna allt mer uppmärksammat multimodalt meningsskapande och argumenterar för nödvändigheten av att omdefiniera synen på literacyundervisning och bedömning. Lärare är utbildade för, och vana att undervisa om och bedöma skriven text medan undervisning och bedömning av multimodal text inte är utvecklat i samma omfattning. Studien syftar till att utveckla kunskap om möjliggörande och begränsande faktorer för att utveckla en multimodal bedömningspraktik i den tidiga literacyundervisningen. F-3 lärare medverkande i DILS-projektet presenterades för redskap för att betrakta texter och meningsskapande utifrån ett multimodalt perspektiv. Analysen har vägletts av följande frågeställningar:
  • Hur manifesteras lärarnas förståelse av kvalitet i bedömningar av elevers multimodala texter?
  • Hur kan detta förstås i relation till de verktyg de har till sitt förfogande?

Resultaten diskuteras med fokus på villkor för lärares arbete och lärande samt implikationer på lärarutbildning.

Läs om studien i vår artikel:

Cederlund, K. & Sofkova Hashemi, S. (2018) Multimodala bedömningspraktiker och lärares lärande. Educare 2018:1, 43-68. Educare_18.1_muep.pdf


Lämna en kommentar